Wiele mniejszych firm, które prowadzą kanały na YouTube, oraz osób, które powoli budują swoje brand’y w sieci, robi jeden podstawowy błąd, który obcina im zasięgi. Bagatelizują znaczenie miniatur w swoich filmach video. Dlaczego miniatura filmu jest tak ważna na YouTube? Dlatego, że filmy oglądają ludzie. Odkrycie roku…
Porozmawiajmy sobie swobodnie o poznawaniu się ludzi i o tym, co ma duży wpływ na to, czy od samego początku ich lubimy. Wszyscy wspólnie dojdziemy w końcu do jednego wniosku. Mianowicie najważniejsze jest zawsze pierwsze wrażenie. Najbardziej uzmysłowią Ci, o co mi chodzi, dwa przykłady.
Pierwszy: idziesz na rozmowę kwalifikacyjną do swojego wymarzonego pracodawcy. W co się ubierasz, jeżeli chcesz zrobić dobre wrażenie? Pójdziesz w spranym podkoszulku i dżinsach? Nie wydaje mi się. Wybierzesz dobrze skrojony garnitur, sukienkę z marynarką, koszulę.
Drugi: poznajesz piękną kobietę w sklepie u swojego znajomego. Jak myślisz, kiedy będziesz miał większe szanse na dostanie jej numeru? Gdy zobaczy Cię w schludnym stroju z zadbaną fryzurą? A może gdy przyjdziesz w poplamionej bluzie i będziesz wczorajszej świeżości?
Czy nam się to podoba, czy nie, ludzie oceniają nas po wyglądzie. KROPKA. Tak było, jest i prędko się to nie zmieni. Owszem, jest szansa naprawienia pierwszego wrażenia później, ale często jest to bardzo trudne. Dokładnie tak samo jest z filmami na YouTube i innych platformach wideo. Po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę filmów, pojawia się kilka do kilkunastu video, które mają odpowiedzieć na naszą potrzebę. Każde z nich ma swoją miniaturę czyli obrazek, który z założenia pokazuje, o czym jest dany film.
W ciągu następnych mikrosekund Twój mózg dokonuje przetworzenia informacji, które widzi na ekranie, a Ty dokonujesz wyboru filmu. Nieświadomie zostałeś jurorem w konkursie na najlepszy temat i miniaturę filmu.
Tak, jak w każdym konkursie, oceniamy w pierwszej kolejności to, czy ktoś/coś jest ładny/schludny/dobrze wykonany, tak na YouTube oceniamy, czy video odpowie naszym potrzebom. Miniatura pokaże nam trzy rzeczy.
Po pierwsze: czy film jest faktycznie w tematyce, o którą pytamy.
Po drugie: czy osoba, która nagrała film, jest specjalistą w dziedzinie, o którą pytamy.
Po trzecie: dowiemy się także, czy twórca ma do nas na tyle szacunku, żeby poświęcić czas i przyłożyć się do zrobienia estetycznej i odpowiadającej tematyce miniatury. Zupełnie tak, jak wyprasowałby koszulę przed rozmową o pracę.
Jeżeli masz swój kanał na platformie video, to dobrze zastanów się, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Wejdź na spokojnie na YouTube i wpisz pierwszą frazę, która przyjdzie Ci do głowy, wybierz jeden z zaproponowanych filmów a następnie zastanów się, co kierowało Twoim wyborem. Nie wiedziałeś, co zastaniesz w środku. Ale na pewno milej wchodzi się do schludnie otynkowanej kamienicy niż rozpadającej się rudery. Daj swoim widzom najwyższą jakość, jeszcze zanim dowiedzą się, kim jesteś.